Historia

Laura Ashley yhdistää historian tyylejä tähän päivään

Laura Ashley on vuonna 1953 Englannissa perustettu kansainvälinen lifestylebrändi, jonka eleganttia eurooppalaista tyyliä edustavia sisustustuotteita ja yksilöllistä naisten muotia myydään 28 maassa.

Suomeen Laura Ashley -tuotteet saapuivat 30 vuotta sitten. Franchise-periaatteella toimiva sisustuksen kokonaispalveluun ja naistenmuotiin erikoistunut lifestylemyymälä avattiin Helsingissä vuonna 1986. Unioninkadulla sijainnut liike siirtyi muutaman vuoden toimittuaan avarampiin tiloihin Pohjoisesplanadille.

Keväällä  2016 myymälä muutti nykyisiin tiloihin trendikkäälle Fredrikinkadulle.

Suomalainen verkkokauppa on toiminut vuodesta 2006 ja kasvattaa suosiotaan tasaisesti. Laura Ashley Home -malliston sisustustuotteita ja pientavaroita myydään verkon kautta eri puolille maata.

Perheyrityksestä menestyväksi pörssiyhtiöksi

Yhtiön perustaja Laura Ashley syntyi vuonna 1925 Walesissa, missä hän vietti suurimman osan nuoruuttaan.  Menneen maailman käsityöperinnettä ja designia ihaillut 28-vuotias Laura käynnisti yrityksensä vuonna 1953 perheensä keittiössä Lontoossa, jossa hän ryhtyi suunnittelemaan ja värjäämään oman tyylisiään kankaita pienten käsintehtyjen tuotteiden pohjaksi.

Ensimmäiset Lauran ompelemat myyntiin tulleet tuotteet olivat geometrisesti kuvioituja pikkuhuiveja. Inspiraation lähteenä toimi samana vuonna ilmestynyt romanttinen komedia Loma Roomassa. Elokuvan myötä muoti-ikoniksi nousseen Audrey Hepburn’n käyttämät huivit nousivat suureen suosioon paitsi Italiassa, myös muualla Euroopassa.

Kukallisiin puuvillakankaisiin ja pitkälinjaisiin naisten arkimekkoihin keskittyvä ensimmäinen Laura Ashley -myymälä avattiin South Kensingtonissa vuonna 1968. Aviomies Bernard Ashley oli tässä vaiheessa luopunut urastaan Lontoon cityssä ja siirtynyt hoitamaan kasvavalla vauhdilla eri puolille maailmaa laajentuvan yrityksen markkinointia ja tuotantoa.

Vuonna 1979 Ashley’n perhe siirtyi asumaan Pohjois-Ranskaan, 1700-luvun linnaan, jossa Laura Ashley työskenteli aktiivisesti kehittäen uusia tuoteideoita. Ranskan vuosina yhtiön valikoima laajentui Lauran vireän luomiskauden ansiosta muodista kodinsisustukseen.

Laura Ashley Holdings plc on tätä nykyä Lontoon pörssissä noteerattu yhtiö, joka omistaa 212 myymälää UK:ssa ja Irlannissa. Franchising-toiminta muodostaa verkkokaupan ohella merkittävän ja kasvavan osan yhtiön toiminnasta.

Euroopassa, Venäjällä, Lähi- ja Kaukoidässä, Australiassa ja Uudessa Seelannissa toimii tällä hetkellä yhteensä 266 Laura Ashley’n franchising myymälää. Pohjois-Amerikassa yhtiön tuotteilla on 23 000 jälleenmyyntipistettä.

Kestävää tyyliä

Kansainvälisesti arvostetuksi brittiläiseksi brändiksi kasvanut Laura Ashley nojaa tänäkin päivänä vuosia sitten edesmenneiden perustajiensa arvoihin ja tyylivalintoihin. Kestävän kehityksen ajattelu ja laadun korostaminen on kulkenut mukana alusta lähtien.

Design on ajatonta ja klassisista malleista inspiraationsa ammentavaa. Tuotteet ovat pitkäikäisiä, huolella valmistettuja ja niiden alkuperä tunnetaan. Sisustustuotteista jopa reilu 40 prosenttia tehdään Englannissa ja Walesissa, perustajansa Laura Ashley’n synnyinseudulla.

Laaja valikoima täydentyy

Laura Ashley’n konseptin vahvuutena on eri teemoista koostuva laaja sisustuskokoelma, joka päivittyy kahdesti vuodessa. Tuotteet esitellään keväisin ja syksyisin laajassa yli 250-sivuisessa kuvastossa, joka on selailtavissa myös verkossa www.lauraashley.fi

Sesongin kokoelmaan kuuluvia ajattomia huonekaluja, tekstiilejä, tapetteja, valaisimia, koristetyynyjä, mattoja ja sisustusesineitä on helppo tyylinsä puolesta yhdistää aiempien vuosien suosikkeihin.

Monipuolinen naisten käyttömuotia edustava vaatemallisto vaihtuu Helsingin myymälässä jopa kahden viikon välein ja sisältää asuja töihin, vapaa-aikaan ja juhlaan. Pienissä sarjoissa valmistetut elegantit asukokonaisuudet noudattavat kansainvälisen muodin ajankohtaisia virtauksia.

Vintagekuoseja arkistosta

Laura Ashley -yritys vietti vastikään 60. juhlavuottaan julkaisemalla uudelleen sarjan unohtumattomia arkistokuoseja. Eri vuosikymmenten tyylejä edustavat Heritage Collection -kuosit esittäytyvät ihastuttavissa kangas- ja tapettimalleissa sekä tunnelmallisissa kynttilöissä ja mukeissa. 

Pelham on yksi varhaisimmista Laura Ashley’n itsensä suunnittelemista malleista. Geometrinen, tyyliltään yksinkertainen Pelham syntyi perheen keittiönpöydän äärellä Lontoossa vuonna 1954. Pelhamia on saatavana eri sävyissä sekä kankaana että tapettina.

Mr Jones edustaa alun perin 1980-luvulla Owen Jonesin suunnittelemaa tapettikuosia, joka on saanut inspiraationsa 1800-luvun puolivälin tyylistä.

Emma nähtiin ensi kertaa vuonna 1984 muotiasujen printtikuosina. 1900-alun modernismin innoittamana syntynyt kukkakuvio esiintyi myöhemmin myös kodintekstiileissä. Sisustuskankaiden värivaihtoehtoja ovat punasävyinen cassis, hillitty amethyst, keltasävyiset camomile ja straw sekä vedenvihreä duck egg.

Ironwork Scroll on nimetty vanhan käsityöläistekniikan mukaan. Klassisia elementtejä sisältävä printtikuvio julkaistiin alun perin vuonna 1993.

Clarissa julkaistiin ensi kertaa 1999. Kaunista menneiden vuosisatojen naisellista tyyliä noudattava ruusukuosi on yksi juhlavuoden klassisista sisustuskankaista.

Tuoksumuistoja menneiltä vuosilta

Juhlavuoden kunniaksi uudelleen julkaistu tuoksu on 1970-luvun suosikki, Laura Ashley’n ”No 1 Perfume”, jota parfyymisuunnittelija Azzi Glasser on päivittänyt moderniksi versioksi lisäämällä parfyymiin muun muassa aavistuksen orvokin lehteä, cassista ja viktoriaanista luumua. 

Toinen tuoksuklassikko on Laura Ashley’n Emma-tyttären mukaan nimetty ”Emma Eau De Parfum”. Molempia tuoksuja myydään Laura Ashley’n Helsingin lifestylemyymälässä.